2016 Articles – International Conference on Management of Technology and Innovation

مقالات

  • تهیه، تصویب و اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات
  • تدوین روش جامع اجرائی مدیریت تکنولوژی محصول و نتایج یک مورد پروژه اجرائی موفق در شرکت سازه گستر سایپا و زنجیره تامین
  • به‎سوی نوآوری: مروری بر چالش‎های نوین در توسعه و تولید واکسن
  • مدیریت فرآیند تکوین محصولات جدید در شرکت های خودروسازی
  • Crowdsourcing for Business Model Innovation: The case of Digikala
  • نگاشت کارکردی-نهادی نظام نوآوری نانوفناورانه در بخش کشاورزی ایران
  • مدلی اکتشافی برای توسعه نوآوری مبتنی بر توسعه‌دهندگان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در صنعت میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی
  • بررسی تطبیقی پویایی تعاملات دانشگاه-صنعت-دولت در پژوهش های ‏فناوری نانوی ایران و سوئیس
  • تبیین روش‌شناختی و الزامات تهیه نظام آماری اقتصاد دانش‌بنیان مطالعه موردی، فناوری نانو
تهیه، تصویب و اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

نویسنده:

سید محمد صاحبکار خراسانی


دانلود مقاله
چکیده:
قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات یکی از بزرگترین برنامه های ملی در حوزه توسعه فناوری کشور است که در تعامل با بیش از چند هزار شرکت، اقدامات متنوعی را برای حل مسائل و مشکلات شرکت های دانش بنیان شامل می شود. بررسی فرایند سیر تاریخی و تجربیات تهیه، تصویب و اجرای این قانون، نکات مهمی را می تواند به جامعه علمی و فناوری کشور ارائه نماید. در این مقاله سعی شده است با بیان تاریخی ـ روایی به نکات مهم و کلیدی و تجربیاتی درباره روند تهیه، تصویب و اجرای این قانون پرداخته شود.
دسته بندی موضوعی: 
تجاری سازی دانش و فناوری
تدوین روش جامع اجرائی مدیریت تکنولوژی محصول و نتایج یک مورد پروژه اجرائی موفق در شرکت سازه گستر سایپا و زنجیره تامین

نویسندگان:

محمدرضا رئیسی نیا، علی منصور زاده، آرش کمانکش، مصطفی معروف


دانلود مقاله
چکیده:
هدف اصلی تدوین روش جامع اجرائی مدیریت تکنولوژی محصول در شرکت سازه گستر سایپا، شناخت صحیح ماهیت تحولات تکنولوژیکی در بخش تکنولوژی های پیشرفته مجموعه قطعات و فرآیند های تولید محصول بوده است. در همین راستا بر مبنای مدلهای علمی و با تمرکز بر روی گام های اصلی مدیریت تکنولوژی شامل شناسایی، انتخاب، اکتساب، بهره برداری و حفاظت از تکنولوژی و تعریف سیستم مند فرآیندهایی مورد نظر و تعیین نحوه همکاری تکنولوژی، در خصوص به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و تعمیق تکنولوژی‌های موجود در سطح سازمان و زنجیره تامین مدیریت لازم صورت گرفته است. در این مقاله به تفصیل کلیه فرآیندهای لازم برای اجرای مدیریت تکنولوژی در سازمان و نحوه ارتباط مدیران ارشد با سایر امورهای مرتبط و نحوه تعریف پروژه های تکنولوژی محور عنوان می گردد و یک نمونه مطالعه ی موردی اجرای پروژه الکترود های جوش نانوکامپوزیتی و نتایج موفق آن در سطح زنجیره تامین اشاره خواهد شد.
به‎سوی نوآوری: مروری بر چالش‎های نوین در توسعه و تولید واکسن

نویسندگان:

وحید مرندی، سید حبیب اله طباطبائیان


دانلود مقاله
چکیده:
امروزه اهمیت واکسن‎ها بیش از گذشته‎اند. علاوه بر تاثیر مستقیم بر نظام سلامت، اقتصاد کشورها را نیز متاثر نموده، ضمن این که به‎دلیل مباحث امنیت‎زیستی، در مباحث دفاعی و امنیتی کشورها نیز اهمیت یافته‎اند. از سوی دیگر توانمندی نوآوری در تولید واکسن، به‎عنوان پیشران توسعه زیست‎فن‎آوری تلقی می‏گردد که خود به‎عنوان یکی از فن‎آوری‎های نوظهور و پیشران توسعه کشورها، مطرح می‎باشد. اهمیت نوآوری در توسعه و تولید واکسن با توجه به ویژگی‏های فن‎آوری‎های نوظهور، بدیهی است. تا سال‎ها پیش، مهم‎ترین چالش‎های توسعه و تولید واکسن، مباحث فنی فرآیند اکتشاف و تولید واکسن‎ها یا تنگناهای اعتباری لازم، تلقی می‎شد اما امروزه با تغییر پارادایم تولید واکسن در دنیا از نوآوری با هدف صرفا تولید و ثبت محصول جدید به ارتقا سلامت عمومی به‎ویژه در کشورهای فقیر، چالش‎های دیگری در عرصه رقابت و تجاری‎سازی، مطرح شده است. این نوشتار بر آن است تا با نگاهی مروری، به‎شناسایی و معرفی این موارد و عوامل تاثیرگذار بر فرآیند توسعه و تولید واکسن بپردازد تا متعاقبا در پژوهش‎های بعدی مثلا در ارائه مدل توسعه نوآوری در این حوزه، راهگشا باشد.
دسته بندی موضوعی: 
مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید
مدیریت فرآیند تکوین محصولات جدید در شرکت های خودروسازی
نویسنده:

نویسنده:

سید حسین طباطبایی


دانلود مقاله
چکیده:
فرآیند طراحی و توسعه محصولات جدید، فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که از زمان شکل گیری یک ایده در ذهن مهندسان طراح شروع می‌شود و تا زمان پایان عمر عملکردی محصول مورد نظر ادامه می یابد. امروزه خودرو یکی از پیچیده ترین محصولاتی است که با تنوع در مدل،ابعاد ، عملکردهای مختلف ، فناوری های ساخت و کاربردهای وسیع، بدون داشتن یک فرآیند تکوین جامع هنگام طراحی خودرو، برای طبقه بندی سیستم ها و مجموعه ها قابل تولید نخواهد بود. به دلیل ایجاد تغییرات سریع در وضعیت رقبا، فناوری و گرایشات مشتریان ،شرکت های خودرو سازی نمی توانند همواره به محصولات موجود تکیه کنند. مشتریان در جستجوی محصولات جدیدتر و پیشرفته تر هستند و شرکت ها ناچارند محصولات جدیدی تولید و عرضه کنند که جوابگوی نیازها، سلیقه ها و انتظارات مشتریان باشد، به همین دلیل هر شرکت به برنامه توسعه محصول جدید نیاز دارد. آنچه که در میان در موفقیت محصولات جدید حائز اهمیت بیشتراست، نقش مدیریت در فرایند توسعه محصولات جدید می‌باشد. مدیریت، با ایجاد فضای مناسب برای خلاقیت و رشد استعدادهای بالقوه و بکارگیری روش‌های مناسب مدیریتی، زمینه را برای توسعه موفق پروژه های تعریف شده مهیا می‌کند. با توجه به اهمیت صنعت خودرو در ایران که به عنوان لکوموتیو صنعت کشور از آن یاد می شود اجرای مهندسی سیستم در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به کرات ثابت شده است اجرای موفق تکنیک های مهندسی در این صنعت سریعا” به صنایع دیگر نیز منتقل شده و در واقع صنعت خودرو نقشه راه صنایع دیگر در کشور می باشد. در این مقاله، به منظور گسترش مفاهیم جدید در این صنعت به صنایع دیگر سعی شده است ، ابتدا ویژگی‌های تکوین محصولات جدید با توجه به مهندسی سیستمها ارائه گردد. پارامترهای مدیریت تکوین محصول جدید بر اساس روش فرآیند توسعه محصول شرح داده شود و در نهایت مزایای این روش در تولید محصولات جدید در صنایع خودرو سازی ذکر گردد.
دسته بندی موضوعی: 
مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید
Crowdsourcing for Business Model Innovation: The case of Digikala

نویسنده:

سید کامران باقری


دانلود مقاله
چکیده:
On November 15, 2015, Digikala, the biggest online store in the Middle East, launched its first-ever crowdsourcing contest called “A glance at tomorrow.” What really distinguishes this contest from common crowdsourcing initiatives is that it was aimed at Business Model Innovation BMI rather than product and process innovation. Crowdsourcing is proven to be an effective means for firms to boost their product and process innovation. However, it is not clear if crowdsourcing can be as effective for BMI as it is for product and process innovation. Based on data from the Digikala’s crowdsourcing contest, this research provides insights into the use of crowdsourcing for BMI. First we explore certain characteristics of participants that affect the quality of their submitted ideas. Knowing these characteristics enables a company to create the right conditions for effectively leveraging crowd for BMI. Then, we investigate how different crowd-contributor characteristics relate to innovation in different business model components. Our findings not only contribute to the growing literature on BMI but also provide companies with practical insights on how to fine-tune their crowdsourcing initiatives to better support their BMI process.
دسته بندی موضوعی: 
مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید
نگاشت کارکردی-نهادی نظام نوآوری نانوفناورانه در بخش کشاورزی ایران

نویسندگان:

روح اله ماقبل، کریم نادری مهدیی، مهدی محمدی، احمد یعقوبی فرانی


دانلود مقاله
چکیده:
هدف این تحقیق، نگاشت کارکردی-نهادی نظام نوآوری نانوفناورانه در بخش کشاورزی ایران می‌باشد. روش تحقیق ازنظر ماهیت، توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق، محققان فعال در حوزه فناوری نانو در مراکز و مؤسسات تحقیقات ملی 290 نفر، اعضای هیئت‌علمی فعال در حوزه فناوری نانو در دانشکده‌های کشاورزی 190نفر و محققان شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی فعال در عرصه نانو فناوری 99 نفر می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان مرتبط تأییدشده و به‌منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیش‌آزمون انجام شد. نتایج آزمون t نشان داد که شکاف معنی‌داری بین کارکردهای بازیگران هفت گانه نظام نوآوری نانوفناورانه کشاورزی وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که نخستین اولویت کارکردی مطلوب نهادهای سیاست‌گذار کلان و اجرایی، نهادهای میانجی، نهادهای تحقیقاتی کشاورزی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، نهادهای خدماتی-ترویجی، نهادهای کارآفرینی و تولیدی به ترتیب شامل نهادینه‌سازی مقبولیت بخشی و قانونمندسازی، تأمین و تسهیل منابع انسانی و مالی، خلق و توسعه دانش، هدایت و جهت‌دهی تحقیقات و نوآوری و فعالیت‌های کارآفرینی در حوزه نوآوری‌های نانوفناورانه می‌باشد.
دسته بندی موضوعی: 
نظام های نوآوری ملی، بخشی و فناورانه
مدلی اکتشافی برای توسعه نوآوری مبتنی بر توسعه‌دهندگان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در صنعت میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی
نویسندگان:

نویسندگان:

مهدی صدقیانی باغچه، احسان نجابت، نیما مختارزاده


دانلود مقاله
چکیده:
در راستای توسعه نوآوری در کشور اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. این پژوهش بدنبال ارایه راهکاری جدیدی برای توسعه نوآوری در کنار راهکارهای موجود است. این مدل مبتنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران، فناوران، مدیران اجرایی و بازرگانی، و کارآفرینان است. افرادی که تجربه و سابقه درخشانی داشته و بین صنعتگران و سرمایه‌داران تخصصی حوزه خود دارای اعتبار قابل قبولی باشند، محور اصلی، تشکیل‌دهنده و هماهنگ‌کننده کلیه نهاده‌های لازم برای خلق نوآوری هستند. این افراد کارآفرین براساس تجربه و اعتبار خود موجودیت‌هایی به نام توسعه‌دهندگان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان ایجاد می‌کنند که لازم است دارای شایستگی‌های کلیدی مدیریت اتحادها، تامین مالی خطرپذیر، توانمندی‌های فناورانه، مدیریت پروژه خطرپذیر و بازرگانی محصولات فناورانه را داشته باشند. احتمال موفقیت توسعه‌دهندگان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در خلق نوآوری بسته به میزان وجود پیش‌نیازهای ایجاد آنها و ارتقای شایستگی‌های کلیدی داشته که بطور کلی دارای احتمال موفقیت بالایی است. برای اکتشاف و تبیین این مدل از خبرگان صنعت پتروشیمی بهره گرفته شده است.
دسته بندی موضوعی: 
مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید
بررسی تطبیقی پویایی تعاملات دانشگاه-صنعت-دولت در پژوهش های ‏فناوری نانوی ایران و سوئیس
نویسندگان:

نویسندگان:

حمیدرضا ضرغامی، مصطفی جعفری، پیمان اخوان


دانلود مقاله
چکیده:
این پژوهش بدنبال شناسایی تفاوت های ساختاری حاکم بر نتایج پژوهش های علمی مقالات ‏ISI‏ مرتبط با فناوری نانو در ‏ایران و سوئیس می باشد. ایران جزء پیشگامان تولید مقالات نانو در بین کشورهای درحال توسعه و رتبه 7 دنیا است. در شرایطی ‏که ‏سوئیس رتبه اول شاخص نوآوری جهانی بوده و هر چند در تولید مقالات نانو در جایگاه های پایین تر از ایران قرار دارد ‏ولیکن ‏تفاوت این کشور با ایران در شاخص نوآوری و ثبت اختراع بسیار زیاد است. با استخراج داده های مرتبط با مقالات ‏ISI‏ نانوی ‏دو کشور از پایگاه وب آف ساینس ‏‏wos‏، در این پژوهش با استفاده از رویکرد و متدلوژی تریپل هلیکس و روش های آماری، به ‏تعیین سهم مشارکت ارکان دانشگاه-صنعت-دولت و ‏همکاری های بین المللی دو کشور و تحلیل آماری این نوع ارتباطات پرداخته ‏می شود. نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت ‏زیاد ساختار تولید علم و پژوهش های علمی دو کشور بوده و نشان می دهد که علی رغم ‏توجه بالای دولت ایران به ‏توسعه فناوری نانو، برخلاف کشور سوئیس که نقش صنعت در آن پررنگ است، مشارکت صنعت در ایران ‏به صفر میل ‏می کند. نتایج پژوهش با نمایش تفاوت های ‏ایران با کشور سوئیس، ضمن فراهم سازی زمینه مشاهده نتایج ساختار ‏حاضر پژوهش و نوآوری در کشور، به ارائه توصیه هایی جهت تقویت مشارکت بخش صنعت در پژوهش های علمی و کاربست آنها می-‏پردازد.‏
دسته بندی موضوعی: 
سیاستگذاری فناوری و نوآوری
تبیین روش‌شناختی و الزامات تهیه نظام آماری اقتصاد دانش‌بنیان مطالعه موردی، فناوری نانو
نویسندگان:

نویسندگان:

مجتبی نصراللهی نسب، روح اله ابوجعفری


دانلود مقاله
چکیده:
چکیده تهیه نظام آماری یکی از الزامات اساسی است که در کل فرآیند سیاست‌گذاری باید موردتوجه جدی سیاست‌گذاران و ‏مدیران امر قرار گیرد. به‌ویژه برای درک اقتصاد برخی از حوزه‌های فناوری همانند اقتصاد فناوری نانو یا بیو که هنوز ‏نظام آماری استاندارد و قابل قبولی در دنیا وجود ندارد. سؤال اصلی این مقاله آن است که برای رسیدن به یک نظام ‏آماری مناسب که اقتصاد حوزه مدنظر را نشان دهد چه الزاماتی وجود دارد؟ مقاله حاضر از منظر روش، توصیفی و ‏تحلیلی و از منظر هدف، کاربردی می‌باشد و به تبیین الزامات و مراحل دستیابی به نظام آماری مطلوب و تبیین ‏اصلی‌ترین موضوعات روش‌شناختی با توجه به ویژگی‌های خاص فناوری نانو ملاحظات اجرایی می‌پردازد. نتایج تحقیق ‏به‌وضوح نشان می‌دهد که امکان تهیه نظام آماری اقتصاد نانو مطابق با استاندارهای بین‌المللی وجود دارد به‌طوری‌که ‏بتواند شاخص‌های اقتصادی سند ده‌ساله دوم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در افق 1404 را تصحیح و پوشش نماید و ‏قابلیت الگوسازی برای سایر کشورها و نهادهای بین‌الملل همچون سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اقتصادی و ‏توسعه و کمیسیون جامعه اروپایی را نیز داشته باشد.‏
محور: 
آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فناوری و نقش آن در توسعه پایدار